Yrkesroller fria från intressekonflikter säkerställer rättvisa

Denna informationssida riktar sig till dig som är anställd.

Ansvar att redovisa

Anställda har ett eget ansvar att redovisa förhållanden som kan påverka deras opartiskhet eller förtroendet för deras yrkesutövning. Arbetsgivaren kan ställa krav på att en anställd deklarerar jäv, bisysslor och gåvor vid nyanställning samt löpande under anställningen, särskilt inom offentlig verksamhet. Syftet är att säkerställa att arbetet bedrivs i enlighet med gällande lagstiftning och arbetsgivarens interna riktlinjer.

Jäv – anmälningsplikt och dokumentation

En anställd är skyldig att självmant anmäla jäv så snart en situation uppstår där dennes opartiskhet kan ifrågasättas. Detta gäller särskilt vid myndighetsutövning, upphandling eller beslut som rör närstående eller tidigare uppdrag. Underlåtelse att anmäla jäv kan leda till att beslut ifrågasätts och i vissa fall innebära tjänstefel.

  • Jäv ska anmälas skriftligen till arbetsgivaren så snart det blir aktuellt.
  • En anställd som är jävig får inte delta i handläggning eller beslut i ärendet.
  • Den anställde ansvarar för att dokumentera nödvändiga åtgärder.

Bisysslor – redovisning

Anställda inom offentlig sektor har en skyldighet att anmäla eventuella bisysslor och i många fall även i privat sektor. Arbetsgivaren bedömer om bisysslan kan anses vara förtroendeskadlig, arbetshindrande eller konkurrerande. Att inneha en bisyssla är inte alltid förbjudet, men den får bland annat inte påverka arbetsgivarens förtroende för den anställdes yrkesutövning eller stå i strid med verksamhetens intressen.

Då bör du deklarera bissysla:

  • En bisyssledeklaration kan krävas vid nyanställning och ska uppdateras vid förändringar.
  • Om arbetsgivaren bedömer att en bisyssla är olämplig kan den förbjudas.
  • En anställd har skyldighet att följa arbetsgivarens beslut om bisysslor.

Gåvor – anmälningsskyldighet

En anställd ska alltid dokumentera mottagna gåvor för sin juridiska säkerhet. Det är också bra med försiktighet vid mottagande av gåvor eller förmåner i tjänsten. En gåva kan i vissa fall utgöra en otillbörlig förmån och därmed strida mot mutbrottslagstiftningen.

Löpande skyldighet att uppdatera uppgifter

Anställda inom offentlig sektor och andra verksamheter där intressekonflikter kan uppstå förväntas hålla arbetsgivaren uppdaterad om förändringar i sin yrkesmässiga situation. Det innebär att:

  • Jävsdeklarationer ska uppdateras vid förändrade arbetsuppgifter eller nya beslutssituationer.
  • Bisysslor ska anmälas och omprövas om förhållandena ändras.
  • Mottagna gåvor ska deklareras och alltid bedömas utifrån aktuell tjänstesituation.

Snabblänkar

Här kan du klicka dig vidare för snabb åtkomst till viktiga sidor.