
Att hantera en anställd som är sjukskriven kan vara känsligt, särskilt om det uppstår problem i arbetsrelationen under eller i samband med sjukfrånvaron. Många undrar om det överhuvudtaget är tillåtet att säga upp eller avskeda en person som är sjukskriven – och vad som gäller i praktiken.
Här reder vi ut vad lagen säger och vad du behöver tänka på.
Sjukskrivning skyddar inte automatiskt mot uppsägning
Det är inte olagligt att säga upp en anställd som är sjukskriven – men det får aldrig ske på grund av själva sjukdomen. Sjukskrivning kan alltså inte vara anledningen i sig. Uppsägningen måste i så fall grundas på sakliga skäl enligt lagen om anställningsskydd (LAS), till exempel:
- Arbetsbrist
- Personliga skäl (t.ex. grov misskötsamhet före sjukskrivningen)
Att säga upp någon mitt i en pågående sjukskrivning kräver särskilt stark dokumentation, både vad gäller orsaken och att det inte rör sig om diskriminering.
Avskedande – mycket höga krav
För att ett avskedande ska vara lagligt krävs det att den anställde grovt har åsidosatt sina skyldigheter, till exempel genom hot, stöld, grov illojalitet eller liknande. Detta gäller oavsett om personen är sjukskriven eller inte – men bedömningen blir extra strikt när sjukskrivning är inblandad.
Det måste finnas mycket starka bevis för att arbetsgivaren ska kunna avskeda en sjukskriven person. Missbruk av sjukskrivningen, t.ex. att utföra arbete åt annat företag under frånvaron, kan i vissa fall vara grund för avsked.
Omplaceringsskyldighet gäller
Innan en uppsägning eller ett avskedande kan ske måste arbetsgivaren alltid undersöka möjligheterna till omplacering – särskilt när sjukdom är en del av problembilden. Det kan till exempel handla om att anpassa arbetsuppgifter, byta tjänst eller erbjuda arbetsstöd.
Om arbetsgivaren inte aktivt försöker hitta en lösning kan uppsägningen anses ogiltig.
Dokumentation är avgörande
Vid all uppsägning krävs det att arbetsgivaren dokumenterar:
- Vad som har skett
- Vilka insatser som har gjorts
- Varför uppsägning eller avsked anses vara sista utvägen
- Särskilt vid sjukskrivning kan bristande dokumentation innebära risk för ogiltigförklaring eller skadeståndskrav.
Lojalitetsavtal – förebygg problem innan de uppstår
I många fall uppstår lojalitetsproblem långt innan uppsägning eller sjukfrånvaro blir aktuellt. Därför väljer allt fler arbetsgivare att redan vid anställningens början upprätta ett lojalitetsavtal.
Ett lojalitetsavtal klargör vad som gäller kring ansvar, sekretess och lojalitet – och minskar risken för missförstånd, felsteg eller allvarliga brott mot lojalitetsplikten. Genom att ha detta på plats tidigt, blir det också lättare att agera tydligt och rättvist om problem skulle uppstå senare.



