
Att avskeda en anställd är ett av de mest allvarliga ingreppen i en anställningsrelation och får endast ske vid mycket grova överträdelser. Processen är strikt reglerad och kräver både noggrannhet och starka skäl.
Här går vi igenom vad som gäller, steg för steg.
Vad är skillnaden mellan uppsägning och avskedande?
Uppsägning innebär att anställningen avslutas efter viss uppsägningstid och får ske vid arbetsbrist eller personliga skäl – exempelvis bristande prestationer.
Avskedande betyder att anställningen avslutas med omedelbar verkan, utan uppsägningstid. Det får bara ske om den anställde har grovt åsidosatt sina skyldigheter mot arbetsgivaren.
Exempel på skäl som kan leda till avskedande
- Stöld eller bedrägeri
- Hot eller våld på arbetsplatsen
- Grov illojalitet
- Avsiktlig skadegörelse
- Allvarligt brott mot arbetsmiljö- eller säkerhetsregler
För att ett avskedande ska vara lagligt måste beteendet vara så allvarligt att arbetsgivaren rimligen inte kan förväntas behålla anställningen ens en dag till.
Så går avskedande till – steg för steg
- Undersök fakta noggrant
Arbetsgivaren måste ha konkreta bevis för det som hänt. Påståenden räcker inte. Dokumentation, vittnesmål eller annan verifierbar information är nödvändig. - Förvarna arbetstagaren
Minst en vecka före ett avskedande ska arbetstagaren underrättas skriftligt. Det ger personen möjlighet att bemöta anklagelserna. - Bra att kontakta facket
Om den anställde är fackligt ansluten ska fackförbundet informeras samtidigt. De har rätt att begära överläggning innan beslutet verkställs. - Besluta och dokumentera
Om överläggningen inte leder till annan lösning kan avskedandet genomföras. Ett skriftligt besked ska lämnas, där skälen framgår tydligt.
Ingen uppsägningstid vid avsked
Vid ett korrekt genomfört avskedande upphör anställningen omedelbart. Arbetsgivaren är inte skyldig att betala lön efter dagen då avskedet verkställs.
Observera att om avskedandet anses obefogat kan det leda till skadestånd eller att personen återfår sin anställning genom rättslig prövning.
Lojalitetsavtal – förebygg allvarliga misstag i tid
Skaffa här: https://intressekontrollen.se/lojalitetsavtal/
Många situationer som leder till avskedande – som illojalt beteende, informationsläckor eller ansvarslös hantering – hade kunnat förebyggas om arbetsgivaren och den anställde från början hade ett tydligt lojalitetsavtal.
Ett lojalitetsavtal klargör vad som gäller kring lojalitet, sekretess och ansvar. Det stärker förtroendet, minskar risken för missförstånd och gör det enklare att agera rätt vid problem.
Att säkra arbetsrelationen juridiskt från start är ofta det som förhindrar allvarliga konsekvenser senare.



